Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy rozdział obejmuje wiek XIX przedstawiając początki badań naukowych nad Kaszubami. W drugim rozdziale skoncentrowano się na krótkim przedziale czasowym od końca XIX w. do 1914 r. (okres narodzin ruchu młodokaszubskiego oraz szerzenie idei regionalistycznej na Kaszubach). Trzeci rozdział skupia się na okresie międzywojennym w kontekście rywalizacji polsko-niemieckiej o Pomorze. W rozdziale czwartym zaprezentowano powstanie, funkcjonowanie i osiągnięcia Instytutu Bałtyckiego w zakresie badań etnologicznych. Kolejny rozdział poświęcony jest badaniom po 1945 r., m.in. w kontekście zmian granic czy migracji ludności. W rozdziale szóstym zajęto się badaniami prowadzonymi na Kaszubach i Pomorzu od 1945 do lat 80. przez m.in. IS PAN czy Katedra Etnografii UAM. Ostatni rozdział przedstawia zmiany paradygmatu w połowie lat 80. w badaniach społecznych i związane z nimi zainteresowanie problematyką tożsamości Kaszubów.
Niezwykle ciekawe opracowanie dotyczące problematyki śmierci oraz związanych z nią wierzeń i obyczajów obejmujących całe Kaszuby. Podjęcie tej problematyki jest szczególnie cenne w obliczu stopniowego zanikania tradycyjnego modelu "dobrej śmierci" i narastania tendencji do tabuizacji w świadomości społecznej wszystkiego, co się ze śmiercią wiąże. Książka zaprasza do refleksji nad rzeczywistością i odkrywania chrześcijańskiej perspektywy w ujmowaniu sensu życia, choroby, starości i umierania.
Rok obrzędowy na Pomorzu to cenne źródło wiedzy o przedwojennych zwyczajach kulturowych i tradycjach dla wielu etnologów, historyków, socjologów, kulturoznawców czy po prostu dla mieszkańców Pomorza, którzy mieszkają tu od wielu pokoleń i kultywują dawne tradycje lub upowszechniają je przez działania kulturotwórcze. To także źródło inspiracji dla potomków powojennych osadników, którzy zamieszkują Pomorze Wschodnie – w tym Żuławy i Powiśle.
Album wydany na podstawie zielników pastora z Budowa, Georga Gotthilfa Jacoba Homanna (zbiory mniejszy i większy), sporządzonych w latach 1811-1812. Pięknie wydana książka ze zdjęciami oryginalnych kart z zielników, napisana w języku polskim i niemieckim.
"Struktura etniczna i kultura ludowa Pomorza" Jerzego Gajka. Wydawcy: Instytut Kaszubski, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
Śledzik, matias, pikling, kiper czy rolmops... Śledź spożywany jest na różne sposoby. Ta popularna ryba miała ogromne znaczenie gospodarcze, stanowiąc główny cel połowów w rybołówstwie morskim. Łowiony był od wieków na Morzu Północnym, przede wszystkim przez Duńczyków i Holendrów. Śledź trafia na polski stół częściej niż bigos czy pierogi. Ma od dawna miejsce w kulturze polskiej, m.in. na Pomorzu i Kujawach urządzano symboliczne pogrzeby śledzia i żuru jako pożegnanie Postu.
Monografia - jedna z części obszernego dzieła Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego - trzyczęściowej publikacji (łącznie 2111 stron wraz z ilustracjami) będąca efektem badań terenowych prowadzonych w latach 2013–2017. Po raz pierwszy etnograficzną eksploracją objęto cały zróżnicowany kulturowo obszar Pomorza Wschodniego, obejmujący zarówno ziemie „dawne” (Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie), jak też „nowe”, czyli tereny postmigracyjne (Żuławy, Powiśle, ziemia lęborska, człuchowska, słupska).
I Tom - Katalog - obszernego dzieła Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego - trzyczęściowej publikacji (łącznie 2111 stron wraz z ilustracjami) będąca efektem badań terenowych prowadzonych w latach 2013–2017. Po raz pierwszy etnograficzną eksploracją objęto cały zróżnicowany kulturowo obszar Pomorza Wschodniego, obejmujący zarówno ziemie „dawne” (Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie), jak też „nowe”, czyli tereny postmigracyjne (Żuławy, Powiśle, ziemia lęborska, człuchowska, słupska).
II Tom - Katalog - obszernego dzieła Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego - trzyczęściowej publikacji (łącznie 2111 stron wraz z ilustracjami) będąca efektem badań terenowych prowadzonych w latach 2013–2017. Po raz pierwszy etnograficzną eksploracją objęto cały zróżnicowany kulturowo obszar Pomorza Wschodniego, obejmujący zarówno ziemie „dawne” (Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie), jak też „nowe”, czyli tereny postmigracyjne (Żuławy, Powiśle, ziemia lęborska, człuchowska, słupska).
Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego to obszerna trzyczęściowa publikacja (łącznie 2111 stron wraz z ilustracjami) będąca efektem badań terenowych prowadzonych w latach 2013–2017. Po raz pierwszy etnograficzną eksploracją objęto cały zróżnicowany kulturowo obszar Pomorza Wschodniego, obejmujący zarówno ziemie „dawne” (Kaszuby, Kociewie, Bory Tucholskie), jak też „nowe”, czyli tereny postmigracyjne (Żuławy, Powiśle, ziemia lęborska, człuchowska, słupska).
Pusta noc (kasz. pustô noc) to na Kaszubach nazwa ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby. W ów wieczór przed pogrzebem ludzie gromadzili się w domu nieboszczyka, aby tam odmówić różaniec. Po odmówieniu modlitw w intencji zmarłego nie rozchodzili się do swoich domów, lecz pozostawali w domu żałoby, aby do rana lub jedynie przez parę godzin śpiewać pieśni pustonocne.
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Shoper.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.