Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Celem książki jest przedstawienie bogactwa mniejszości religijnych i grup religijnych mieszkających w Gdańsku w przeszłości, obecnie oraz przewidywania rozwoju na przyszłość. Książka zwraca uwagę na zwiększenie roli mniejszości w kształtowaniu kulturalnych, społecznych i religijnych różnorodności i związanych z tym sukcesów i bogactwa Gdańska i wybranych miast europejskich.
Publikacja niniejsza jest poświęcona Zrzeszeniu Kaszubsko-Pomorskiemu oraz członkom tej organizacji. Zrzeszenie jest przez autorkę przedstawione jako organizacja pozarządowa o charakterze etnicznym i regionalnym.
Kolejne studia poświęcone założonemu problemowi kaszubskiej tożsamości i jej przemianom. We wprowadzeniu autorka przedstawia założenia teoretyczno-empiryczne, a trzeba podkreślić, że praca oparta jest na obszernych i pogłębionych badaniach socjologicznych.
Prezentowany tom stanowi pokłosie konferencji zorganizowanej przez Zakład Historii Języka Polskiego, Dialektologii i Onomastyki wespół z Instytutem Kaszubskim.
Tom zawiera ponad trzydzieści tekstów, które składają się na cztery tematyczne części publikacji oraz varia. W pierwszej znajdują się artykuły poświęcone kaszubsko-pomorskiej problematyce językowej. Druga część zawiera teksty o tematyce onomastycznej poświęcone antroponimii, plateonimii, a także ludowym etymologiom pomorskich onimów. W trzeciej zamieszczono artykuły na temat twórczości autorów związanych z Kaszubami i Pomorzem.
Przedmiotem pogłębionej refleksji Autora, opartej także na badaniach socjologicznych, są zmiany w tożsamości kulturowej Kaszubów i rodzinie kaszubskiej. Kultura etniczna Kaszubów podlega silnemu naporowi procesów globalizacyjnych, wobec których jest stroną zdecydowanie słabszą. Coraz wyraźniej widać „pęknięcie” międzypokoleniowej tradycji w kontynuacji wielu elementów odrębności kultury kaszubskiej, „modelu” pobożności, zwyczajów, wierzeń i zachowań rytualnych.
Pomorska debata o kulturze to projekt, który od 2013 r. jest realizowany przez Instytut Kaszubski wspólnie z kilkoma innymi partnerami: instytucjami kulturalnymi.
Podobnie jak pierwszy tom Pomorskiej debaty o kulturze, niniejszy jest podzielony na dwie części. Pierwsza zawiera nieco zmodyfikowane raporty poświęcone poszczególnym zagadnieniom, wokół których ogniskowały się dyskusje. Druga - głosy dziesięciorga spośród uczestników debat. Miłosława Borzyszkowska w artykule "Kalejdoskop pomorskiej pamięci" idzie tropem wyznaczonym przez organizatorów przedsięwzięcia i stawia kolejne pytania, mnoży wątpliwości.
Wydane wspólnie z Kaszubskim Uniwersytetem Ludowym materiały z konferencji poświęconej problemom edukacji międzykulturowej w Polsce i Niemczech, która odbyła się w Wieżycy w listopadzie 2005 roku.
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Shoper.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.